Yoga & Burn-out

Hoe yoga je kan helpen tijdens een burn-out

Ohjeeeeej wat zijn we druk af en toe! Een agenda die uitpuilt met etentjes, sporten, uitgaan, daten, netwerkborrels en natuurlijk je 40-urige werkweek die stiekem toch wat meer tijd in beslag neemt. Druk-druk-druk! We racen van hot naar her en zijn tegelijkertijd op zoek naar rust, balans en genoeg slaap. Tegenstrijdig? Ja nogal, maar we willen natuurlijk alles uit het leven halen. “Je bent jong en je wil wat”, toch?!

“Zeker!”, is dan ook mijn antwoord. Maar het liefst had ik geen burn-out gehad… Blijkbaar wil ik dan toch niet alles uit het leven halen realiseer ik me nu! Hoewel ik in het begin stom verbaasd was dat ik ook in de valkuil van een burn-out was getrapt, snap ik nu (achteraf of course) dat het al een tijdje op de loer lag.

Een burn-out is zeker geen feestje, maar stiekem kwam het als geroepen. “Back to the drawingboard” en op zoek naar balans! Tip: Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je met professionele hulp analyses en plannen gaat smeden om er weer uit te komen.

Vijf Tips

1. Tem de monkey mind

De monkey mind is een aapje in je hoofd die heel veel gedachten heeft over van alles en nog wat. Deze gedachte stroom gaat vervolgens ook nog eens van de hak op de tak. Kortom: Niet bij te houden! Hierdoor ervaar je heel veel drukte, ook al ben je in een rustige omgeving. De kunst is om deze monkey mind iets tot rust te brengen zodat je je meer in het moment kan leven in plaats van zorgen maken om wat er gebeurd is of om wat er komen gaat.
Yoga kan je hierbij uitstekend helpen. Ben je wel eens in slaap gevallen tijdens de savasana? Hoewel dit natuurlijk niet helemaal de bedoeling is wil dit wel zeggen dat je ultiem ontspannen bent op dat moment. Doe er je voordeel mee

2. Creëer regelmaat

Net zoals Rome niet op één dag gebouwd is kom je ook niet in één dag uit je burn-out. Helaas! Je zult merken dat je tijdens je burn-out goede en slechte dagen hebt. Het bekende fenomeen 2 stappen vooruit, 1 achteruit is bij je herstel dan ook zeker van toepassing. Het creëren van regelmaat zal je helpen om hier steeds beter mee om te gaan. Sta bijvoorbeeld elke dag om dezelfde tijd op en begin aan je ochtend yoga sessie. Heerlijke start van de dag en je zult merken dat het je mood 180 graden kan omdraaien! Tip: Leg je yogamatje naast je bed en bedenk alvast welke houdingen je wilt gaan doen de avond van te voren. Hierdoor ben je eerder geneigd je aan je afspraak te houden.

3. Respecteer je grenzen

Yoga leert je te accepteren wat je op dat moment van de dag aan kan. Zo is het helemaal niet gek dat je ‘s ochtends wat minder flexibel bent dan ‘s avonds. Ook zul je merken dat je op een goede dag je houdingen fantastisch gaan en op een slechtere dag voor geen meter. Jep, acceptatie! Hierbij is het belangrijk om dus na te gaan wat je lichaam aan kan en nodig heeft. Kies bijvoorbeeld voor Yin of Restorative Yoga wanneer je stress door je lijf giert. Of kies voor Ashtanga wanneer je even stoom af wil blazen (letterlijk!). Tip: Doe yoga met 80% van je inzet, je zult merken dat dit meer dan genoeg is! Breid deze tactiek uit en je zult zien dat het respecteren van je grenzen je naast de mat ook nog veel oplevert! Win-win!

4. Kom weer in contact met je lichaam

Hoe gek het ook klinkt, een burn-out is er niet zomaar. Vaak hebben we gaandeweg verschillende signalen van het lichaam genegeerd. Hierdoor is het contact met je lichaam dan ook niet helemaal optimaal tijdens een burn-out, waardoor het lastig is aan te voelen wat je nodig hebt. Je kan het vergelijken met het opnieuw opzoeken van een hartsvriendin van vroeger die je al jaren niet gesproken hebt. Door te investeren, geduld en een goede dosis humor kan deze band na verloop van tijd weer op-en-top zijn! Note to yourself: Geduld is een schone zaak. Bij het regelmatig beoefenen van Yoga, waarbij je je grenzen opnieuw leert kennen, zul je merken dat je weer in contact komt met je lichaam. Helemaal wanneer de monkey mind al wat rustiger is!

5. Het 8-voudige pad als leidraad

Tijdens een burn-out is het even zoeken naar een levensstijl die jou gaat helpen je weer op-en-top fit te voelen. Helemaal niet gek dat dit wat onwennig aanvoelt, je bent immers anders gewend. Helaas heb ik niet een kant-en-klare oplossing voor je, maar ik heb wel een tip die jouw kan helpen tijdens je zoektocht naar een passende levensstijl. Namelijk, een gezonde dosis yoga filosofie! Hierover een héle korte crashcourse: Patanjali, grondlegger van de Raja Yoga, vond namelijk dat yoga allesomvattend is en wilde dan ook graag de essentie van yoga tot één geheel samenvoegen, oftewel het 8-voudige pad. Heel handig voor ons dus! Wanneer je gemotiveerd bent en regelmatig op de mat staat resulteert het 8-voudige pad in een natuurlijke manier van ontspanning, weerbaarheid, concentratie, creativiteit, intuïtie en visie. Hoppa! Dat willen we!

 


YogaSister Merel is een van onze gastbloggers. Zij is RYT 100 Yogateacher en enorme Mindfulness fan die jou graag
inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Op haar blog Namayay lees je meer over  het fit houden van je lichaam, fresh houden van je mind en het volgen van je hart met als einddoel het creëren van jouw Yoga Lifestyle!

Volg deze zonneschijn ook op Instagram: @namayay.

YogaSisters.

Author YogaSisters.

More posts by YogaSisters.

Leave a Reply